Το όνομά τους το συναντάμε παντού και συνέχεια. Πνεύματα
ανήσυχα και με όραμα που κατάφεραν με τα έργα τους να διαμορφώσουν ο
καθένας τον τομέα στον οποίο είναι επικεντρωμένοι. Καταλήξαμε σε μία
ομάδα 30 ατόμων προσπαθώντας να είμαστε όσο το δυνατόν πιο
αντικειμενικοί και να σας παρουσιάσουμε Κύπριους με μεγάλη επιρροή.
Στέλιος
Χατζηιωάννου
Ο δικός μας Στέλιος Χατζηιωάννου είναι ο διάσημος «Stelios» για όλο τον υπόλοιπο πλανήτη. Ξεκίνησε την καριέρα του το 1988 στην εταιρεία του πατέρα του, αλλά ως ανήσυχο πνεύμα δεν μπορούσε να αντέξει τον τρόπο λειτουργίας μίας οικογενειακής επιχείρησης και τη σιγουριά που συνεπαγόταν. Φεύγοντας από την οικογενειακή εταιρεία δημιούργησε τη δική του ναυτιλιακή εταιρεία, τη Stelmar με αρχικό κεφάλαιο 30 εκατομμύρια που του εκχώρησε ο πατέρα του και μέχρι το 2005 κατάφερε να την πουλήσει έναντι 1.3 δις. Πριν από αυτό, το όνομα Stelios είχε γίνει ήδη ευρύτατα γνωστό εξαιτίας της δημιουργίας της πλέον αναγνωρίσιμης budget αερογραμμής, της EasyJet. Η Easy ήταν ουσιαστικά η αερογραμμή που εισήγαγε το concept των φτηνών αερογραμμών στην Ευρώπη και άλλαξε ριζικά το σκηνικό στο χώρο εισάγοντας πολλές καινοτομίες τόσο από πλευράς λειτουργίας όσο και από πλευράς management. Από τότε το brand name εξαπλώθηκε σε όλα τα μήκη και τα πλάτη του πλανήτη με ακτοπλοϊκή εταιρεία, ξενοδοχεία, internet café και… οτιδήποτε θα μπορούσε να σκαρφιστεί ο δαιμόνιος νους του Sir -πλέον- Στέλιου Χατζηιωάννου.
Ο δικός μας Στέλιος Χατζηιωάννου είναι ο διάσημος «Stelios» για όλο τον υπόλοιπο πλανήτη. Ξεκίνησε την καριέρα του το 1988 στην εταιρεία του πατέρα του, αλλά ως ανήσυχο πνεύμα δεν μπορούσε να αντέξει τον τρόπο λειτουργίας μίας οικογενειακής επιχείρησης και τη σιγουριά που συνεπαγόταν. Φεύγοντας από την οικογενειακή εταιρεία δημιούργησε τη δική του ναυτιλιακή εταιρεία, τη Stelmar με αρχικό κεφάλαιο 30 εκατομμύρια που του εκχώρησε ο πατέρα του και μέχρι το 2005 κατάφερε να την πουλήσει έναντι 1.3 δις. Πριν από αυτό, το όνομα Stelios είχε γίνει ήδη ευρύτατα γνωστό εξαιτίας της δημιουργίας της πλέον αναγνωρίσιμης budget αερογραμμής, της EasyJet. Η Easy ήταν ουσιαστικά η αερογραμμή που εισήγαγε το concept των φτηνών αερογραμμών στην Ευρώπη και άλλαξε ριζικά το σκηνικό στο χώρο εισάγοντας πολλές καινοτομίες τόσο από πλευράς λειτουργίας όσο και από πλευράς management. Από τότε το brand name εξαπλώθηκε σε όλα τα μήκη και τα πλάτη του πλανήτη με ακτοπλοϊκή εταιρεία, ξενοδοχεία, internet café και… οτιδήποτε θα μπορούσε να σκαρφιστεί ο δαιμόνιος νους του Sir -πλέον- Στέλιου Χατζηιωάννου.
Δάκης Ιωάννου
Υπό φυσιολογικές συνθήκες το όνομα Δάκης Ιωάννου θα συμπεριλαμβανόταν σε οποιαδήποτε λίστα ισχυρών Ελλήνων και Κυπρίων για τις επιχειρηματικές του δραστηριότητες. Όμως, ένας άλλος τομέας κλέβει την παράσταση και από την εργοληπτική εταιρεία (J&P) και από τις υπόλοιπες δραστηριότητές του. Ασφαλώς αναφερόμαστε στην ενασχόλησή του με την τέχνη και συγκεκριμένα με τη σύγχρονη τέχνη. Ο Δάκης Ιωάννου συγκαταλέγεται στους κορυφαίους συλλέκτες σύγχρονης τέχνης στον πλανήτη και σε μεγάλο βαθμό είναι αυτός που ανέδειξε τον Τζεφ Κουντζ. Στην ουσία ο ένας δημιούργησε τον άλλο, αφού και η «καριέρα» του Δάκη Ιωάννου ως συλλέκτης ξεκίνησε μετά την αγορά του πρώτου έργου του Τζεφ Κουντζ (την περιβόητη μπάλα μπάσκετ μέσα στο κουτί). Ακόμη κάτι που τον κάνει να ξεχωρίζει είναι η θέλησή του να μεταλαμπαδεύσει αυτό το πάθος σε όλο τον κόσμο. Πέραν του ιδρύματος ΔΕΣΤΕ που ίδρυσε από τις αρχές της δεκαετίας του ’80, τα έργα του δεν σκονίζονται σε κάποια αποθήκη αλλά εκτίθενται ακόμη και σε κάποια από τα ξενοδοχεία που του ανήκουν.
Υπό φυσιολογικές συνθήκες το όνομα Δάκης Ιωάννου θα συμπεριλαμβανόταν σε οποιαδήποτε λίστα ισχυρών Ελλήνων και Κυπρίων για τις επιχειρηματικές του δραστηριότητες. Όμως, ένας άλλος τομέας κλέβει την παράσταση και από την εργοληπτική εταιρεία (J&P) και από τις υπόλοιπες δραστηριότητές του. Ασφαλώς αναφερόμαστε στην ενασχόλησή του με την τέχνη και συγκεκριμένα με τη σύγχρονη τέχνη. Ο Δάκης Ιωάννου συγκαταλέγεται στους κορυφαίους συλλέκτες σύγχρονης τέχνης στον πλανήτη και σε μεγάλο βαθμό είναι αυτός που ανέδειξε τον Τζεφ Κουντζ. Στην ουσία ο ένας δημιούργησε τον άλλο, αφού και η «καριέρα» του Δάκη Ιωάννου ως συλλέκτης ξεκίνησε μετά την αγορά του πρώτου έργου του Τζεφ Κουντζ (την περιβόητη μπάλα μπάσκετ μέσα στο κουτί). Ακόμη κάτι που τον κάνει να ξεχωρίζει είναι η θέλησή του να μεταλαμπαδεύσει αυτό το πάθος σε όλο τον κόσμο. Πέραν του ιδρύματος ΔΕΣΤΕ που ίδρυσε από τις αρχές της δεκαετίας του ’80, τα έργα του δεν σκονίζονται σε κάποια αποθήκη αλλά εκτίθενται ακόμη και σε κάποια από τα ξενοδοχεία που του ανήκουν.
Αρχιεπίσκοπος Χρυσόστομος
Αν στη θέση του βρισκόταν οποιοσδήποτε άλλος ιερωμένος, ίσως ο τίτλος του Αρχιεπισκόπου να μην είχε την ίδια αίγλη, όχι σε θεωρητικό επίπεδο αλλά σε πρακτικό. Η εκλογή του μετά την περιπετειώδη εκλογική αναμέτρηση και ενώ συγκέντρωσε τους λιγότερους εκλέκτορες από τους ανθυποψηφίους του είναι ενδεικτική της προσωπικότητάς του. Άλλωστε, και πριν εκλεγεί πολλές φορές είχε απασχολήσει την επικαιρότητα με τις θέσεις του και τη συμπεριφορά του. Η διαφορά, πλέον, είναι ότι ως προκαθήμενος της Εκκλησίας ο λόγος του έχει ιδιαίτερη βαρύτητα και αυτό φάνηκε στην πρόσφατη σύγκρουσή του με την Κυβέρνηση για το θέμα της φορολόγησης της εκκλησιαστικής περιουσίας. Θυμάται κάποιος να ξανασυζητήθηκε το θέμα μετά την περιπετειώδη συνεδρία της Επιτροπής Οικονομικών; Πέραν των χειρισμών του στο συγκεκριμένο θέμα οι θέσεις του στο Κυπριακό και η αντίθεσή του στους χειρισμούς της Κυβέρνησης, αλλά πολύ περισσότερο ο τρόπος που την εκφράζει, είναι χαρακτηριστικό του πώς αντιλαμβάνεται τη θέση που κατέχει.
Αν στη θέση του βρισκόταν οποιοσδήποτε άλλος ιερωμένος, ίσως ο τίτλος του Αρχιεπισκόπου να μην είχε την ίδια αίγλη, όχι σε θεωρητικό επίπεδο αλλά σε πρακτικό. Η εκλογή του μετά την περιπετειώδη εκλογική αναμέτρηση και ενώ συγκέντρωσε τους λιγότερους εκλέκτορες από τους ανθυποψηφίους του είναι ενδεικτική της προσωπικότητάς του. Άλλωστε, και πριν εκλεγεί πολλές φορές είχε απασχολήσει την επικαιρότητα με τις θέσεις του και τη συμπεριφορά του. Η διαφορά, πλέον, είναι ότι ως προκαθήμενος της Εκκλησίας ο λόγος του έχει ιδιαίτερη βαρύτητα και αυτό φάνηκε στην πρόσφατη σύγκρουσή του με την Κυβέρνηση για το θέμα της φορολόγησης της εκκλησιαστικής περιουσίας. Θυμάται κάποιος να ξανασυζητήθηκε το θέμα μετά την περιπετειώδη συνεδρία της Επιτροπής Οικονομικών; Πέραν των χειρισμών του στο συγκεκριμένο θέμα οι θέσεις του στο Κυπριακό και η αντίθεσή του στους χειρισμούς της Κυβέρνησης, αλλά πολύ περισσότερο ο τρόπος που την εκφράζει, είναι χαρακτηριστικό του πώς αντιλαμβάνεται τη θέση που κατέχει.
Κωστάκης Κουτσοκούμνης
Είναι ο άνθρωπος που λατρεύουν να μισούν όλοι οι εμπλεκόμενοι στο ποδόσφαιρο, αλλά την ίδια στιγμή καταφέρνει να παραμένει στη θέση του, έστω κι αν κατά
Νίκος Σιακόλας
Το παράδοξο στην περίπτωση του Νίκου Σιακόλα είναι πως, αν και δεν επιδιώκει την προβολή -αφού εμφανίζεται μόνο όταν το απαιτούν οι δραστηριότητες του ομίλου του- είναι από τους πλέον προβεβλημένους επιχειρηματίες στο νησί. Ίσως γι’ αυτό να φταίει και το γεγονός πως ο όμιλος CTC είναι ιδιοκτήτης ή μετέχει σε κάποιες από τις μεγαλύτερες εταιρείες στο νησί. Τα τελευταία χρόνια «άνοιξε» τη μόδα των malls στην Κύπρο, αφού σε αντίθεση με το Mall of Cyprus κάποιες παλαιότερες προσπάθειες είχαν αποτύχει. Επίσης συμμετέχει στην κοινοπραξία Hermes που διαχειρίζεται και έχτισε τα αεροδρόμια Λάρνακας και Πάφου. Επιπλέον αγόρασε σημαντικό μερίδιο μετοχών στην ΜΤΝ μέσω της εταιρείας Germanos. Ο Νίκος Σιακόλας συνεχίζει να παρακολουθεί στενά και σε καθημερινή βάση όλες τις δραστηριότητες του Ομίλου, ενώ το τελευταίο διάστημα έχει επικεντρωθεί στην αξιοποίηση της έκτασης που κατέχει στην περιοχή Λίμνη κοντά στην Πόλη Χρυσοχούς, όπου σκοπεύει να δημιουργήσει ένα από τα πιο μεγάλα project ανάπτυξης γης των τελευταίων χρόνων.
Το παράδοξο στην περίπτωση του Νίκου Σιακόλα είναι πως, αν και δεν επιδιώκει την προβολή -αφού εμφανίζεται μόνο όταν το απαιτούν οι δραστηριότητες του ομίλου του- είναι από τους πλέον προβεβλημένους επιχειρηματίες στο νησί. Ίσως γι’ αυτό να φταίει και το γεγονός πως ο όμιλος CTC είναι ιδιοκτήτης ή μετέχει σε κάποιες από τις μεγαλύτερες εταιρείες στο νησί. Τα τελευταία χρόνια «άνοιξε» τη μόδα των malls στην Κύπρο, αφού σε αντίθεση με το Mall of Cyprus κάποιες παλαιότερες προσπάθειες είχαν αποτύχει. Επίσης συμμετέχει στην κοινοπραξία Hermes που διαχειρίζεται και έχτισε τα αεροδρόμια Λάρνακας και Πάφου. Επιπλέον αγόρασε σημαντικό μερίδιο μετοχών στην ΜΤΝ μέσω της εταιρείας Germanos. Ο Νίκος Σιακόλας συνεχίζει να παρακολουθεί στενά και σε καθημερινή βάση όλες τις δραστηριότητες του Ομίλου, ενώ το τελευταίο διάστημα έχει επικεντρωθεί στην αξιοποίηση της έκτασης που κατέχει στην περιοχή Λίμνη κοντά στην Πόλη Χρυσοχούς, όπου σκοπεύει να δημιουργήσει ένα από τα πιο μεγάλα project ανάπτυξης γης των τελευταίων χρόνων.
Ανδρέας
Πίττας
Ο πρωτοπόρος γιατρός με το επιχειρηματικό πνεύμα, έχει δημιουργήσει μια από τις μεγαλύτερες φαρμακοβιομηχανίες της Κύπρου, τη Medochemie. Όταν μετά την εισβολή η Κύπρος είχε ξεμείνει από φάρμακα ήταν ο πρώτος που τόλμησε να φτιάξει γενερικά φάρμακα (φάρμακα των οποίων οι πατέντες έχουν λήξει και μπορούν να παραχθούν από τρίτους), άγνωστα μέχρι τότε στους Κύπριους. Χρειάστηκε μεγάλος κόπος για να καθιερωθεί στο χώρο, αλλά ξεκινώντας πρώτα με εξαγωγές στο εξωτερικό (χώρες της Μέσης Ανατολής, στο Ιράκ, μετά Άπω Ανατολή, Κίνα, Ινδία) κατάφερε τελικά να επιβληθεί και στο εσωτερικό και να επιβιώσει στον ανταγωνισμό των πολυεθνικών. Η εταιρεία εργοδοτεί σήμερα 525 άτομα στην Κύπρο και γύρω στα 550 στο εξωτερικό. Η Medochemie Limited είναι διεθνής εταιρεία παρασκευής γενερικών φαρμάκων και κατέχει το 15%, περίπου, των συνολικών εξαγωγών της Κύπρου, με υπερσύγχρονα εργοστάσια, στη Λεμεσό, στην Ολλανδία, στο Βιετνάμ και 20 γραφεία στο εξωτερικό. Δραστηριοποιείται σε 100 χώρες σ’ ολόκληρο τον κόσμο.
Ο πρωτοπόρος γιατρός με το επιχειρηματικό πνεύμα, έχει δημιουργήσει μια από τις μεγαλύτερες φαρμακοβιομηχανίες της Κύπρου, τη Medochemie. Όταν μετά την εισβολή η Κύπρος είχε ξεμείνει από φάρμακα ήταν ο πρώτος που τόλμησε να φτιάξει γενερικά φάρμακα (φάρμακα των οποίων οι πατέντες έχουν λήξει και μπορούν να παραχθούν από τρίτους), άγνωστα μέχρι τότε στους Κύπριους. Χρειάστηκε μεγάλος κόπος για να καθιερωθεί στο χώρο, αλλά ξεκινώντας πρώτα με εξαγωγές στο εξωτερικό (χώρες της Μέσης Ανατολής, στο Ιράκ, μετά Άπω Ανατολή, Κίνα, Ινδία) κατάφερε τελικά να επιβληθεί και στο εσωτερικό και να επιβιώσει στον ανταγωνισμό των πολυεθνικών. Η εταιρεία εργοδοτεί σήμερα 525 άτομα στην Κύπρο και γύρω στα 550 στο εξωτερικό. Η Medochemie Limited είναι διεθνής εταιρεία παρασκευής γενερικών φαρμάκων και κατέχει το 15%, περίπου, των συνολικών εξαγωγών της Κύπρου, με υπερσύγχρονα εργοστάσια, στη Λεμεσό, στην Ολλανδία, στο Βιετνάμ και 20 γραφεία στο εξωτερικό. Δραστηριοποιείται σε 100 χώρες σ’ ολόκληρο τον κόσμο.
Αβέρωφ
Νεοφύτου
Ο εκ Πάφου ορμώμενος Αναπληρωτής Πρόεδρος του ΔΗ.ΣΥ. έχει αναρριχηθεί ραγδαία στην ιεραρχία του κόμματος και αυτήν τη στιγμή έχει αναλάβει ουσιαστικά μόνος το ρόλο της αντιπολιτευτικής φωνής του κόμματος. Το όνομα Αβέρωφ Νεοφύτου άρχισε να ακούγεται από τις αρχές της δεκαετίας του ’90 αφού διετέλεσε Δήμαρχος της Πόλης Χρυσοχούς και πρόεδρος του Ευαγόρα Πάφου. Το 1996 εξελέγη για πρώτη φορά βουλευτής στην επαρχία Πάφου και με την επανεκλογή Γλαύκου Κληρίδη ανέλαβε το Υπουργείο Συγκοινωνιών. Από εκεί και πέρα η ανέλιξή του τόσο στην πολιτική ζωή όσο και στα εσωκομματικά αξιώματα ήταν εντυπωσιακή. Ως επίδειξη δύναμης στις τελευταίες βουλευτικές εκλογές έθεσε υποψηφιότητα στη Λευκωσία και κατάφερε να εκλεγεί δεύτερος απέναντι σε παραδοσιακούς Λευκωσιάτες βουλευτές. Την τελευταία διετία ο Νίκος Αναστασιάδης προετοιμάζει το έδαφος για ενδεχόμενη υποψηφιότητα για το ανώτατο αξίωμα, έχει απεριόριστο πεδίο δράσης και το εκμεταλλεύεται στο έπακρο καθιστώντας τον εαυτό του εν δυνάμει αρχηγό της «αξιωματικής αντιπολίτευσης», που θα έλεγαν και στην Ελλάδα.
Ο εκ Πάφου ορμώμενος Αναπληρωτής Πρόεδρος του ΔΗ.ΣΥ. έχει αναρριχηθεί ραγδαία στην ιεραρχία του κόμματος και αυτήν τη στιγμή έχει αναλάβει ουσιαστικά μόνος το ρόλο της αντιπολιτευτικής φωνής του κόμματος. Το όνομα Αβέρωφ Νεοφύτου άρχισε να ακούγεται από τις αρχές της δεκαετίας του ’90 αφού διετέλεσε Δήμαρχος της Πόλης Χρυσοχούς και πρόεδρος του Ευαγόρα Πάφου. Το 1996 εξελέγη για πρώτη φορά βουλευτής στην επαρχία Πάφου και με την επανεκλογή Γλαύκου Κληρίδη ανέλαβε το Υπουργείο Συγκοινωνιών. Από εκεί και πέρα η ανέλιξή του τόσο στην πολιτική ζωή όσο και στα εσωκομματικά αξιώματα ήταν εντυπωσιακή. Ως επίδειξη δύναμης στις τελευταίες βουλευτικές εκλογές έθεσε υποψηφιότητα στη Λευκωσία και κατάφερε να εκλεγεί δεύτερος απέναντι σε παραδοσιακούς Λευκωσιάτες βουλευτές. Την τελευταία διετία ο Νίκος Αναστασιάδης προετοιμάζει το έδαφος για ενδεχόμενη υποψηφιότητα για το ανώτατο αξίωμα, έχει απεριόριστο πεδίο δράσης και το εκμεταλλεύεται στο έπακρο καθιστώντας τον εαυτό του εν δυνάμει αρχηγό της «αξιωματικής αντιπολίτευσης», που θα έλεγαν και στην Ελλάδα.
Άννα Βίσση
Μόνο η έκφραση «απόλυτη Star» μπορεί να χαρακτηρίσει την πιο γνωστή και επιτυχημένη τραγουδίστρια στην Ελλάδα. Από τα πρώτα της βήματα στη δεκαετία του ’80 ήταν φανερό ότι θα γινόταν αυτό που σήμερα αποκαλούμε… φαινόμενο Βίσση. Το όνομά της έχει ταυτιστεί με πολλά ερωτικά τραγούδια και τεράστιες εμπορικές επιτυχίες, με ή χωρίς τον Νίκο Καρβέλα. Με τον αισθησιασμό και την ερωτική της φωνή έχει γοητεύσει πολλές γενιές θαυμαστών μέχρι και σήμερα, και έχει κερδίσει βραβεία τόσο στην Ελλάδα όσο και στην Ευρώπη.
Υπήρξε πάντοτε πρωτοποριακή για τα δεδομένα της Ελληνικής Μουσικής, αφού ήταν η πρώτη που έφερε το σόου επί σκηνής συνδυάζοντας τα τραγούδια της με ανάλογα σκηνικά, φώτα και χορευτικά. Η τάση της για καινοτομία καθώς και ο φοβερός της επαγγελματισμός, την καθιέρωσαν ως την «Ελληνίδα Μαντόνα». Μετά από 35 χρόνια στο χώρο του τραγουδιού αποδεικνύει ότι παραμένει σταρ, όχι γιατί δεν έπαψε ποτέ να δοκιμάζει καινούργια πράγματα χωρίς να φοβάται την αποτυχία.
Μόνο η έκφραση «απόλυτη Star» μπορεί να χαρακτηρίσει την πιο γνωστή και επιτυχημένη τραγουδίστρια στην Ελλάδα. Από τα πρώτα της βήματα στη δεκαετία του ’80 ήταν φανερό ότι θα γινόταν αυτό που σήμερα αποκαλούμε… φαινόμενο Βίσση. Το όνομά της έχει ταυτιστεί με πολλά ερωτικά τραγούδια και τεράστιες εμπορικές επιτυχίες, με ή χωρίς τον Νίκο Καρβέλα. Με τον αισθησιασμό και την ερωτική της φωνή έχει γοητεύσει πολλές γενιές θαυμαστών μέχρι και σήμερα, και έχει κερδίσει βραβεία τόσο στην Ελλάδα όσο και στην Ευρώπη.
Υπήρξε πάντοτε πρωτοποριακή για τα δεδομένα της Ελληνικής Μουσικής, αφού ήταν η πρώτη που έφερε το σόου επί σκηνής συνδυάζοντας τα τραγούδια της με ανάλογα σκηνικά, φώτα και χορευτικά. Η τάση της για καινοτομία καθώς και ο φοβερός της επαγγελματισμός, την καθιέρωσαν ως την «Ελληνίδα Μαντόνα». Μετά από 35 χρόνια στο χώρο του τραγουδιού αποδεικνύει ότι παραμένει σταρ, όχι γιατί δεν έπαψε ποτέ να δοκιμάζει καινούργια πράγματα χωρίς να φοβάται την αποτυχία.
Κωστάκης Λοΐζου
Το όνομα Λοΐζου είναι συνώνυμο με τον κυπριακό Τουρισμό, αφού ένας από τους πρωτοπόρους του τομέα ήταν ο πατέρας του σημερινού ηγέτη του ομίλου Louis, Λούης Λοϊζου. Η εταιρεία που αρχικά ξεκίνησε με οδικές μεταφορές για να επεκταθεί αργότερα στις τουριστικές υπηρεσίες μεταμορφώθηκε σήμερα σε έναν όμιλο με δραστηριότητες που καλύπτουν όλο το φάσμα των τουριστικών υπηρεσιών με ξενοδοχεία, κρουαζιερόπλοια, εστιατόρια και υπηρεσίες. Ο Κωστάκης Λοΐζου είναι ο άνθρωπος που ευθύνεται για τη γιγάντωση του ομίλου που δεν αρκέστηκε στη συνέχιση της οικογενειακής παράδοσης, αλλά προχώρησε ακόμη παρακάτω, δημιουργώντας έναν όμιλο που παίζει κυρίαρχο ρόλο στα επιχειρηματικά πράγματα του τόπου αλλά πολύ περισσότερο επηρεάζει τη σημαντικότερη βιομηχανία της Κύπρου, την τουριστική.
Μιλτιάδης Νεοφύτου
Ο Μιλτιάδης Νεοφύτου ήταν γνωστός στο χώρο των κατασκευών πολύ πριν εμπλακεί με τα της Ομόνοιας. Την τελευταία τριετία όμως έχει ανακηρυχθεί σε πρωταθλητή των προσφορών και των μεγάλων έργων. Ο ΘΟΚ (20.5 εκ.), το Κτίριο Κοινωνικών Δραστηριοτήτων (19 εκ.), Γραφείο Πολεοδομίας (22 εκ.), Κυκλικός Κόμβος ΓΣΠ (21,6 εκ.) είναι μόνο μερικά από τα σημαντικά έργα που έχει αναλάβει η εταιρεία του. Η φιλική του σχέση με τον Πρόεδρο της Δημοκρατίας Δημήτρη Χριστόφια βρέθηκε πολλές φορές στο επίκεντρο συζητήσεων, αφού πολλές από τις αναθέσεις αυτών των έργων της κέρδισε κατά τη διακυβέρνηση Χριστόφια. Ο ίδιος προτιμά να κρατάει χαμηλούς τόνους και πέραν της εμπλοκής του με την Ομόνοια αποφεύγει τη δημοσιότητα όπως ο διάβολος το λιβάνι.
Επίσκοπος Κύκκου Νικηφόρος
Αν και σε γενικές γραμμές είναι χαμηλών τόνων -τουλάχιστον χαμηλότερων από τον έτερο ιερωμένο της λίστας-, ηγείται της πιο πλούσιας μονής της Κύπρου και διαθέτει επιχειρηματικό ένστικτο πιο φονικό κι από τους μεγαλύτερους επιχειρηματίες του νησιού. Στις αρχές της δεκαετίας του ’80 εξελέγη ηγούμενος της Μονής Κύκκου και με τους χειρισμούς του κατάφερε να αυξήσει τα αποθεματικά της αλλά και τον κύκλο δραστηριοτήτων της. Πέρα από την αξιοποίηση των ακινήτων, ανέπτυξε την επωνυμία «Κύκκος» υπό την ομπρέλα της οποίας παράγεται από εμφιαλωμένο νερό μέχρι κρασί και ζιβανία. Επίσης η μονή δημιούργησε ένα μοναδικό μουσείο βυζαντινής τέχνης και αποτελεί αυτήν τη στιγμή μία από τις πιο δημοφιλείς τουριστικές ατραξιόν για τους ξένους αλλά και τους ντόπιους επισκέπτες.
Μιχαήλ Λεπτός
Ο Μιχαλάκης Λεπτός, όπως είναι πιο γνωστός ο ιδρυτής του ομίλου Calipso Leptos, είχε το όραμα της ανάπτυξης της κυπριακής γης από τη δεκαετία του ’60 όταν ίδρυσε στην Κερύνεια την εταιρεία Leptos. Μετά την εισβολή μετέφερε τις δραστηριότητές του στις αραβικές χώρες όπου ασχολήθηκε με σημαντικά έργα. Επιστρέφοντας στην Κύπρο επέλεξε ως κέντρο των δραστηριοτήτων του την Πάφο, προβλέποντας τις τεράστιες προοπτικές που είχε η περιοχή. Πέραν των δύο γνωστών ξενοδοχείων «Coral Beach» και «Thalassa» η επωνυμία Leptos βρίσκεται σε ένα μεγάλο αριθμό έργων σε ολόκληρη την επαρχία και όχι μόνο.
Ερμής Στεφάνου
Η εταιρεία Φραγκούδης και Στεφάνου καλύπτει ένα ευρύ φάσμα δραστηριοτήτων με 28 εταιρείες και έντονη δραστηριότητα στη ναυσιπλοΐα. Ο Ερμής Στεφάνου δεν συμπεριλαμβάνεται σε αυτήν τη λίστα εξαιτίας κάποιας από τις πιο πάνω δραστηριότητες, αλλά για τη συμμετοχή του στην Primetel και γενικότερα τη δραστηριοποίησή του στον τομέα των τηλεπικοινωνιών. Στα τέλη της δεκαετίας του ’90 μαζί με μία ομάδα Κύπριων επιχειρηματιών, δημιούργησαν την Teledev East στη Ρωσία μέσω της οποίας αναπτύξαν δικό τους δίκτυο σε μεγάλο μέρος της χώρας. Ακολούθως δημιούργησαν την Thunderworx, παροχέα internet και ακολούθως την Primetel μέσω της οποίας επένδυσαν στον τομέα triple-play. Η Primetel έχει μπει δυναμικά στο παιχνίδι των τηλεοπτικών δικαιωμάτων, εξασφαλίζοντας τα δικαιώματα πέντε ομάδων, μεταξύ των οποίων και ο Απόλλωνας, ενώ ακούγεται έντονα ότι αν η Ομόνοια σπάσει το συμβόλαιο με την LTV θα βρει νέα στέγη εκεί. Επιπλέον, μέχρι το τέλος του έτους η εταιρεία θα μπει και στο παιχνίδι της κινητής τηλεφωνίας, μισθώνοντας το δίκτυο της Cyta με το σύστημα Mobile Virtual Network Operator.
Η εταιρεία Φραγκούδης και Στεφάνου καλύπτει ένα ευρύ φάσμα δραστηριοτήτων με 28 εταιρείες και έντονη δραστηριότητα στη ναυσιπλοΐα. Ο Ερμής Στεφάνου δεν συμπεριλαμβάνεται σε αυτήν τη λίστα εξαιτίας κάποιας από τις πιο πάνω δραστηριότητες, αλλά για τη συμμετοχή του στην Primetel και γενικότερα τη δραστηριοποίησή του στον τομέα των τηλεπικοινωνιών. Στα τέλη της δεκαετίας του ’90 μαζί με μία ομάδα Κύπριων επιχειρηματιών, δημιούργησαν την Teledev East στη Ρωσία μέσω της οποίας αναπτύξαν δικό τους δίκτυο σε μεγάλο μέρος της χώρας. Ακολούθως δημιούργησαν την Thunderworx, παροχέα internet και ακολούθως την Primetel μέσω της οποίας επένδυσαν στον τομέα triple-play. Η Primetel έχει μπει δυναμικά στο παιχνίδι των τηλεοπτικών δικαιωμάτων, εξασφαλίζοντας τα δικαιώματα πέντε ομάδων, μεταξύ των οποίων και ο Απόλλωνας, ενώ ακούγεται έντονα ότι αν η Ομόνοια σπάσει το συμβόλαιο με την LTV θα βρει νέα στέγη εκεί. Επιπλέον, μέχρι το τέλος του έτους η εταιρεία θα μπει και στο παιχνίδι της κινητής τηλεφωνίας, μισθώνοντας το δίκτυο της Cyta με το σύστημα Mobile Virtual Network Operator.
Φώτης
Σαββίδης
Ο ισχυρός άντρας της Cyta ξεκίνησε την καριέρα του στον οργανισμό στις αρχές της δεκαετίας του ’70 ως μηχανικός και σταδιακά ανήλθε στην ιεραρχία του μεγαλύτερου τηλεπικοινωνιακού οργανισμού του νησιού, φτάνοντας στη θέση του Ανώτατου Εκτελεστικού Διευθυντή. Πριν αναλάβει την πολυσήμαντη αυτή θέση είχε δείξει τις ικανότητές του μέσα από τις δραστηριότητες της Cyta στην Ελλάδα, όπου σε σύντομο χρονικό διάστημα κατάφερε να κατακτήσει ένα σημαντικό μερίδιο της αγοράς. Αυτήν τη στιγμή ηγείται της προσπάθειας της Cyta για περαιτέρω επέκταση των δραστηριοτήτων της στο εσωτερικό, εισάγοντας καινοτομίες στο χώρο των τηλεπικοινωνιών αλλά και της εδραίωσης στην ελληνική αγορά, που είναι ένα από τα μεγαλύτερα στοιχήματα του οργανισμού.
Ο ισχυρός άντρας της Cyta ξεκίνησε την καριέρα του στον οργανισμό στις αρχές της δεκαετίας του ’70 ως μηχανικός και σταδιακά ανήλθε στην ιεραρχία του μεγαλύτερου τηλεπικοινωνιακού οργανισμού του νησιού, φτάνοντας στη θέση του Ανώτατου Εκτελεστικού Διευθυντή. Πριν αναλάβει την πολυσήμαντη αυτή θέση είχε δείξει τις ικανότητές του μέσα από τις δραστηριότητες της Cyta στην Ελλάδα, όπου σε σύντομο χρονικό διάστημα κατάφερε να κατακτήσει ένα σημαντικό μερίδιο της αγοράς. Αυτήν τη στιγμή ηγείται της προσπάθειας της Cyta για περαιτέρω επέκταση των δραστηριοτήτων της στο εσωτερικό, εισάγοντας καινοτομίες στο χώρο των τηλεπικοινωνιών αλλά και της εδραίωσης στην ελληνική αγορά, που είναι ένα από τα μεγαλύτερα στοιχήματα του οργανισμού.
Ανδρέας
Ηλιάδης
Η καριέρα του περιστρέφεται γύρω από την Τράπεζα Κύπρου, αφού με την ολοκλήρωση των σπουδών του εργοδοτήθηκε στο μεγαλύτερο τραπεζικό όμιλο του νησιού, του οποίου τριάντα χρόνια μετά βρίσκεται στο τιμόνι από τη θέση του Ανώτατου Εκτελεστικού Διευθυντή. Πριν αναλάβει την τύχη της Τράπεζας το 2005, δοκιμάστηκε από τη θέση του Διευθυντή της Τράπεζας Κύπρου Ελλάδας όπου όχι μόνο τα πήγε εξαιρετικά αλλά του πιστώνεται η γενικότερη επιτυχία που σημείωσε η Τράπεζα Κύπρου στην Ελλάδα. Κατά τα τελευταία δύο χρόνια όπου ο τραπεζικός τομέας δοκιμάζεται διεθνώς, κατάφερε η Τράπεζα Κύπρου να σημειώσει κερδοφορία την ίδια ώρα που εκμεταλλεύτηκε επενδυτικές ευκαιρίες σε χώρες της ανατολικής Ευρώπης.
Η καριέρα του περιστρέφεται γύρω από την Τράπεζα Κύπρου, αφού με την ολοκλήρωση των σπουδών του εργοδοτήθηκε στο μεγαλύτερο τραπεζικό όμιλο του νησιού, του οποίου τριάντα χρόνια μετά βρίσκεται στο τιμόνι από τη θέση του Ανώτατου Εκτελεστικού Διευθυντή. Πριν αναλάβει την τύχη της Τράπεζας το 2005, δοκιμάστηκε από τη θέση του Διευθυντή της Τράπεζας Κύπρου Ελλάδας όπου όχι μόνο τα πήγε εξαιρετικά αλλά του πιστώνεται η γενικότερη επιτυχία που σημείωσε η Τράπεζα Κύπρου στην Ελλάδα. Κατά τα τελευταία δύο χρόνια όπου ο τραπεζικός τομέας δοκιμάζεται διεθνώς, κατάφερε η Τράπεζα Κύπρου να σημειώσει κερδοφορία την ίδια ώρα που εκμεταλλεύτηκε επενδυτικές ευκαιρίες σε χώρες της ανατολικής Ευρώπης.
Μιχάλης
Χατζηγιάννης
Σίγουρα ο χρόνος δεν μετράει αντίστροφα για τον Μιχάλη Χατζηγιάννη ο οποίος ακολουθεί σταθερά ανοδική πορεία στο χώρο της μουσικής από τα… 15 του χρόνια. Απόφοιτος της Μουσικής Ακαδημίας Λονδίνου (Royal College of London), με πτυχίο πιάνου, κιθάρας και ανώτατων θεωρητικών μαθημάτων, έχει συνεργαστεί με τα μεγαλύτερα ονόματα στο χώρο της μουσικής και είναι κάτοχος πολλών πλατινένιων δίσκων. Έχει γράψει και συνθέσει μόνος του αρκετούς από τους δίσκους του με την ίδια επιτυχία. Σεμνός, επιλεκτικός και επαγγελματίας έχει καθιερωθεί στη συνείδηση των θαυμαστών του ως ο μεγαλύτερος ποπ τραγουδιστής της σύγχρονης εποχής. Ενδεικτικό ότι το 2007 αναδείχθηκε σε θριαμβευτή στα Μουσικά Βραβεία «Αρίων» με 8 συνολικά βραβεία, ανάμεσά τους αυτά του Καλύτερου Τραγουδιστή αλλά και του Καλύτερου Δίσκου. Φέτος ο Μιχάλης Χατζηγιάννης έκλεισε τη δεκαετία 2000-2010 κερδίζοντας το ειδικό βραβείο «Best Selling Artist of the Decade» με πωλήσεις πάνω από 3.500.000 δίσκους.
Σίγουρα ο χρόνος δεν μετράει αντίστροφα για τον Μιχάλη Χατζηγιάννη ο οποίος ακολουθεί σταθερά ανοδική πορεία στο χώρο της μουσικής από τα… 15 του χρόνια. Απόφοιτος της Μουσικής Ακαδημίας Λονδίνου (Royal College of London), με πτυχίο πιάνου, κιθάρας και ανώτατων θεωρητικών μαθημάτων, έχει συνεργαστεί με τα μεγαλύτερα ονόματα στο χώρο της μουσικής και είναι κάτοχος πολλών πλατινένιων δίσκων. Έχει γράψει και συνθέσει μόνος του αρκετούς από τους δίσκους του με την ίδια επιτυχία. Σεμνός, επιλεκτικός και επαγγελματίας έχει καθιερωθεί στη συνείδηση των θαυμαστών του ως ο μεγαλύτερος ποπ τραγουδιστής της σύγχρονης εποχής. Ενδεικτικό ότι το 2007 αναδείχθηκε σε θριαμβευτή στα Μουσικά Βραβεία «Αρίων» με 8 συνολικά βραβεία, ανάμεσά τους αυτά του Καλύτερου Τραγουδιστή αλλά και του Καλύτερου Δίσκου. Φέτος ο Μιχάλης Χατζηγιάννης έκλεισε τη δεκαετία 2000-2010 κερδίζοντας το ειδικό βραβείο «Best Selling Artist of the Decade» με πωλήσεις πάνω από 3.500.000 δίσκους.
Μάκης Κεραυνός
Για πολλά χρόνια εργάστηκε σε ιδιωτικές εταιρείες πριν ξεκινήσει καριέρα στην Αρχή Ανάπτυξης Δυναμικού για 20 χρόνια. Το 2003 ανέλαβε το Υπουργείο Εργασίας και λίγο αργότερα, το Μάιο του 2004, διορίστηκε ως Υπουργός Οικονομικών. Με την ολοκλήρωση της θητείας του ανέλαβε τις τύχες της Ελληνικής Τράπεζας και πέτυχε να σημειώσει κερδοφορία για πρώτη φορά μετά από σημαντικό διάστημα. Αυτήν τη στιγμή η Ελληνική Τράπεζα αν και είναι «εκτεθειμένη» στην ελληνική οικονομία, όπως συμβαίνει με όλες μας τις τράπεζες, παρουσιάζει εξαιρετική σταθερότητα με την αξία της μετοχής της να δέχεται τα μικρότερα «χτυπήματα», την ίδια ώρα που και φέτος κατάφερε να δείξει κερδοφορία.
Θεόδωρος
ΑριστοδήμουΜεγάλωσε στο χωριό Στατό της Πάφου με τα 13 αδέρφια
του, κάτω από συνθήκες δύσκολες που του έδωσαν όμως τα εφόδια για τη
μετέπειτα καριέρα του. Είναι οικονομολόγος αλλά το όνομά του έγινε
γνωστό από τη δραστηριοποίησή του στον τομέα ανάπτυξης γης, μέσω της
εταιρείας Aristo Developers. Σ’ αυτό συνέβαλε τα μέγιστα και η σύζυγός
του που είναι αρχιτέκτονας. Οι δυο τους δημιούργησαν στις αρχές της
δεκαετίας του ’80 την εταιρεία Aristo Developers, η οποία έχει
ολοκληρώσει πέραν των 250 project στην ευρύτερη περιοχή της Πάφου.
Σήμερα ο Θεόδωρος Αριστοδήμου είναι Πρόεδρος του Διοικητικού Συμβουλίου
της Τράπεζας Κύπρου, ενώ στο παρελθόν διετέλεσε πρόεδρος και μέλος
διάφορων Δ.Σ. ημικρατικών και κρατικών οργανισμών.
Αθανάσιος
Ορφανίδης
Για πολλούς ο διορισμός του ήταν έκπληξη, αφού λίγοι γνώριζαν τον Κύπριο Οικονομολόγο που από το 1990 έκανε καριέρα στην ομοσπονδιακή Τράπεζα των ΗΠΑ, πριν αναλάβει το 2007 τη θέση του Διοικητή της Κεντρικής Τράπεζας. Και η αλήθεια είναι ότι έως ότου ξεκινήσει η κρίση με την κατάρρευση των αμερικανικών τραπεζών, την παρουσία του είχαν πάρει είδηση μόνο όσοι ασχολούνται με τον τομέα της Οικονομίας. Όμως, η έντονη διαφωνία του με τους κυβερνητικούς χειρισμούς στην περίοδο της κρίσης και η αντίθεσή του στις προβλέψεις του Υπουργείου Οικονομικών τον έφεραν στην πρώτη γραμμή της επικαιρότητας. Το τελευταίο διάστημα το όνομά του εμπλέκεται σε διάφορα σενάρια και δεν είναι απίθανο να τον «χάσουμε» για λογαριασμό της Ευρωπαϊκής Κεντρικής Τράπεζας στην οποία έχει προταθεί.
Για πολλούς ο διορισμός του ήταν έκπληξη, αφού λίγοι γνώριζαν τον Κύπριο Οικονομολόγο που από το 1990 έκανε καριέρα στην ομοσπονδιακή Τράπεζα των ΗΠΑ, πριν αναλάβει το 2007 τη θέση του Διοικητή της Κεντρικής Τράπεζας. Και η αλήθεια είναι ότι έως ότου ξεκινήσει η κρίση με την κατάρρευση των αμερικανικών τραπεζών, την παρουσία του είχαν πάρει είδηση μόνο όσοι ασχολούνται με τον τομέα της Οικονομίας. Όμως, η έντονη διαφωνία του με τους κυβερνητικούς χειρισμούς στην περίοδο της κρίσης και η αντίθεσή του στις προβλέψεις του Υπουργείου Οικονομικών τον έφεραν στην πρώτη γραμμή της επικαιρότητας. Το τελευταίο διάστημα το όνομά του εμπλέκεται σε διάφορα σενάρια και δεν είναι απίθανο να τον «χάσουμε» για λογαριασμό της Ευρωπαϊκής Κεντρικής Τράπεζας στην οποία έχει προταθεί.
Γιάννης Τουμαζής
Το όνομα Γιάννης Τουμαζής είναι άρρηκτα συνδεδεμένο με την τέχνη και τον πολιτισμό της Κύπρου. Γεγονός καθόλου τυχαίο, αφού είναι ταγμένος στις υπηρεσίες της Τέχνης με ποικίλους τρόπους. Είναι ο άνθρωπος που έχει επιμεληθεί και σχεδιάσει περισσότερες από 50 σημαντικότατες εκθέσεις για το Δημοτικό Κέντρο Τεχνών Λευκωσίας, το Ίδρυμα Πιερίδη και άλλα Ιδρύματα. Είναι διευθυντής του Δημοτικού Κέντρου Τεχνών Λευκωσίας και του Ιδρύματος Πιερίδη, ενώ έχει σχεδιάσει διάφορα μουσεία στην Κύπρο και την Ελλάδα (αρχαιολογικό Μουσείο Πιερίδη στη Λάρνακα, Μουσείο της Αθηναΐδας στην Αθήνα, Δημοτικό Μουσείο Θάλασσα στην Αγία Νάπα (Εuropean Museum of the Year Award 2007) κ.ά. Πνεύμα ανήσυχο και καλλιτεχνικό δεν περιορίστηκε μόνο στο χώρο των μουσείων. Εργάστηκε με επιτυχία για το θέατρο ως σκηνογράφος και σχεδιαστής θεατρικών κοστουμιών στην Ολλανδία, την Ελλάδα και την Κύπρο και υπήρξε πρόεδρος της καλλιτεχνικής επιτροπής του Θεατρικού Οργανισμού Κύπρου (1995-1997). Επίσης, μαζί με άλλους τρεις συγγραφείς συνέγραψε το βιβλίο «Κυπριακή Τέχνη του 20ού αιώνα» .
Το όνομα Γιάννης Τουμαζής είναι άρρηκτα συνδεδεμένο με την τέχνη και τον πολιτισμό της Κύπρου. Γεγονός καθόλου τυχαίο, αφού είναι ταγμένος στις υπηρεσίες της Τέχνης με ποικίλους τρόπους. Είναι ο άνθρωπος που έχει επιμεληθεί και σχεδιάσει περισσότερες από 50 σημαντικότατες εκθέσεις για το Δημοτικό Κέντρο Τεχνών Λευκωσίας, το Ίδρυμα Πιερίδη και άλλα Ιδρύματα. Είναι διευθυντής του Δημοτικού Κέντρου Τεχνών Λευκωσίας και του Ιδρύματος Πιερίδη, ενώ έχει σχεδιάσει διάφορα μουσεία στην Κύπρο και την Ελλάδα (αρχαιολογικό Μουσείο Πιερίδη στη Λάρνακα, Μουσείο της Αθηναΐδας στην Αθήνα, Δημοτικό Μουσείο Θάλασσα στην Αγία Νάπα (Εuropean Museum of the Year Award 2007) κ.ά. Πνεύμα ανήσυχο και καλλιτεχνικό δεν περιορίστηκε μόνο στο χώρο των μουσείων. Εργάστηκε με επιτυχία για το θέατρο ως σκηνογράφος και σχεδιαστής θεατρικών κοστουμιών στην Ολλανδία, την Ελλάδα και την Κύπρο και υπήρξε πρόεδρος της καλλιτεχνικής επιτροπής του Θεατρικού Οργανισμού Κύπρου (1995-1997). Επίσης, μαζί με άλλους τρεις συγγραφείς συνέγραψε το βιβλίο «Κυπριακή Τέχνη του 20ού αιώνα» .
Νίκος Παττίχης
Πνεύμα δημιουργικό με καλλιτεχνικές ευαισθησίες είναι αναμφίβολα ο μεγαλύτερος εκδότης της Κύπρου και… bon viveur κατά πολλούς. Ο ίδιος και η Μυρτώ Μαρκίδου ηγούνται με επιτυχία του εκδοτικού συγκροτήματος, κληροδότημα του παππού του Νίκου Χρ. Παττίχη το 1932. Σε αυτό ανήκει η εφημερίδα «Φιλελεύθερος», η μεγαλύτερη αγγλόφωνη εφημερίδα της Κύπρου, μία οικονομική εφημερίδα, τέσσερα μουσικά ραδιόφωνα και περίπου δεκαοκτώ περιοδικά. Το μεγάλο πάθος του όμως είναι άλλο. Διαθέτει μια σημαντική συλλογή έργων Κυπρίων και Ελλήνων καλλιτεχνών τα οποία εκθέτει αποσπασματικά στην Gallery Όμικρον. Οι σπουδές του στην Αρχιτεκτονική και τη Ζωγραφική αποτέλεσαν σπουδαία εργαλεία για να μπορεί να επιμελείται ο ίδιος τις εκθέσεις του. Εκτός από συλλέκτης είναι ο άνθρωπος που στηρίζει τους Κύπριους καλλιτέχνες και πιστεύει στην εξέλιξη της τέχνης στην Κύπρο.
Πνεύμα δημιουργικό με καλλιτεχνικές ευαισθησίες είναι αναμφίβολα ο μεγαλύτερος εκδότης της Κύπρου και… bon viveur κατά πολλούς. Ο ίδιος και η Μυρτώ Μαρκίδου ηγούνται με επιτυχία του εκδοτικού συγκροτήματος, κληροδότημα του παππού του Νίκου Χρ. Παττίχη το 1932. Σε αυτό ανήκει η εφημερίδα «Φιλελεύθερος», η μεγαλύτερη αγγλόφωνη εφημερίδα της Κύπρου, μία οικονομική εφημερίδα, τέσσερα μουσικά ραδιόφωνα και περίπου δεκαοκτώ περιοδικά. Το μεγάλο πάθος του όμως είναι άλλο. Διαθέτει μια σημαντική συλλογή έργων Κυπρίων και Ελλήνων καλλιτεχνών τα οποία εκθέτει αποσπασματικά στην Gallery Όμικρον. Οι σπουδές του στην Αρχιτεκτονική και τη Ζωγραφική αποτέλεσαν σπουδαία εργαλεία για να μπορεί να επιμελείται ο ίδιος τις εκθέσεις του. Εκτός από συλλέκτης είναι ο άνθρωπος που στηρίζει τους Κύπριους καλλιτέχνες και πιστεύει στην εξέλιξη της τέχνης στην Κύπρο.
Σταύρος Α. Ζένιος
Πολιτισμός σε μια χώρα σημαίνει ανάμεσα σε άλλα καλλιέργεια, παιδεία και νέους ανθρώπους που να δημιουργούν κουλτούρα μέσα από τις ανατροπές τους. Με τη δημιουργία του Πανεπιστημίου Κύπρου δημιουργήθηκε ένα νέο ρεύμα πολιτιστικού γίγνεσθαι στην Κύπρο με πρωτεργάτη τον πρύτανη Δρα Σταύρο Α. Ζένιο. Η πείρα του ως Καθηγητή στο Πανεπιστήμιο της Πενσυλβανίας, το Τεχνολογικό Ινστιτούτο της Μασαχουσέτης (ΜΙΤ), της Βιέννης, της Χάιφα και το Οικονομικό Πανεπιστήμιο Αθηνών τον κατέστησε το ιδανικό πρόσωπο για τη θέση αυτή. Ο Δρας Ζένιος είναι σημαίνων πρόσωπο στον παγκόσμιο χώρο των χρηματοοικονομικών, με πέραν των 150 επιστημονικών άρθρων σε διεθνή επιστημονικά περιοδικά. Μελέτες του έχουν αναδημοσιευθεί σε βιβλία, επιστημονικά εγχειρίδια και εγκυκλοπαίδειες. Πολλές από αυτές βραβεύτηκαν σε παγκόσμιο διαγωνισμό Παράλληλων Υπολογιστικών Συστημάτων, στο διεθνές Συνέδριο του Decision Sciences Institute, ενώ το 2006 βραβεύθηκε με το Βραβείο Ερευνητικής Αριστείας της Ευρωπαϊκής Ομοσπονδίας Συνδέσμων Επιχειρησιακής Έρευνας (EURO). Είναι μέλος των Εκδοτικών Επιτροπών επτά επιστημονικών περιοδικών και οι μεθοδολογίες προγραμματισμού που έχει αναπτύξει χρησιμοποιούνται σήμερα από Κρατικές Υπηρεσίες, Τράπεζες και Ασφαλιστικές Εταιρείες σε χώρες της Ευρωπαϊκής Ένωσης και στις ΗΠΑ. Του έχουν μάλιστα απονεμηθεί δύο διπλώματα ευρεσιτεχνίας. Έχει ακόμα εργασθεί ως σύμβουλος σε οργανισμούς όπως η Διεθνής Τράπεζα και ο Ομοσπονδιακός Οργανισμός Χρηματοδότησης Οικιστικών Δανείων.
Γιώργος Θεοφάνους
Πρόσωπο αντιφατικό μετά τις τηλεοπτικές του εμφανίσεις ως κριτής σε ριάλιτι σόου της ελληνικής τηλεόρασης, όχι μόνο δεν πτοείται από τις βολές των επικριτών του αλλά προχωρεί ακάθεκτος και τους αποδεικνύει τον πολύπλευρό χαρακτήρα του με την έκδοση του βιβλίου του «Αιώνιος Δείπνος». Με σπουδές στην Ελλάδα και τις ΗΠΑ, όπου διεύθυνε για κάποιο διάστημα τζαζ ορχήστρα, έχει κάνει το όνομά του ταυτόσημο της επιτυχίας. Στο ενεργητικό του μετρούν πολλοί χρυσοί και πλατινένιοι δίσκοι. Έχει συνεργαστεί με τους περισσότερους Έλληνες καλλιτέχνες, όπως ο Αντώνης Ρέμος, ο Πασχάλης Τερζής, η Ευρυδίκη, η Μαρινέλλα, ο Χρήστος Δάντης, η Ελένη Δήμου, ο Βασίλης Καρράς, η Νατάσα Θεοδωρίδου, η Χάρις Αλεξίου, ο Γιάννης Πάριος ο Σάκης Ρουβάς, η Πέγκυ Ζήνα κ.ά., καθώς και με τους One, τους οποίος και είχε ιδρύσει. Συμμετείχε τρεις φορές ως συνθέτης και τέσσερις φορές ως διευθυντής ορχήστρας στο φεστιβάλ τραγουδιού της Eurovision, ενώ έχει γράψει μουσική για πολλές θεατρικές παραστάσεις. Υπενθυμίζουμε τη σημαντική μουσική παράσταση «Τραγουδώ το νησί μου», με πολλά μελοποιημένα ποιήματα για την Κύπρο από την αρχαιότητα ως σήμερα, που παρουσίασε το 2008 στα Τείχη της Λευκωσίας.
Μιχάλης Κακογιάννης
Αν και Κύπριος, είναι ο πρώτος που κατάφερε να αποδώσει την ελληνική ψυχή στις ταινίες του και να βγάλει τον ελληνικό κινηματογράφο από τα στενά του σύνορα. Με εκπληκτική κινηματογραφική αίσθηση και εισάγοντας στοιχεία από τις άλλες τέχνες που γνώριζε (θέατρο, μουσική, χορός, υποκριτική) δημιούργησε αριστουργήματα. Τα αστικά του δράματα, οι αγροτικές τραγωδίες του Ευριπίδη, ο «Ζορμπάς ο Έλληνας», η «Στέλλα», όλα γνώρισαν τεράστια επιτυχία και αφήσαν το στίγμα τους στην ιστορία της 7ης τέχνης. Είναι ο μόνος που έχει γυρίσει τουλάχιστον πέντε αριστουργήματα βασισμένα στην ελληνική κουλτούρα, ελληνόφωνα, αγγλόφωνα και έχει κερδίζει πολυάριθμα βραβεία και τρία βραβεία όσκαρ. Ταγμένος κυριολεκτικά στην τέχνη που υπηρετεί, το 2003 ιδρύει το κοινωφελές «Ίδρυμα Μιχάλης Κακογιάννης» κάνοντας πραγματικότητα το όραμά του για ένα ξεχωριστό πολιτιστικό φορέα που θα διαθέσει εαυτόν στη μελέτη, την υποστήριξη και τη διάδοση των παραστατικών τεχνών, ειδικότερα του θεάτρου και του κινηματογράφου -τις τέχνες τις οποίες αγάπησε και υπηρέτησε στην Ελλάδα και το εξωτερικό, για περισσότερο από 50 χρόνια.
Αν και Κύπριος, είναι ο πρώτος που κατάφερε να αποδώσει την ελληνική ψυχή στις ταινίες του και να βγάλει τον ελληνικό κινηματογράφο από τα στενά του σύνορα. Με εκπληκτική κινηματογραφική αίσθηση και εισάγοντας στοιχεία από τις άλλες τέχνες που γνώριζε (θέατρο, μουσική, χορός, υποκριτική) δημιούργησε αριστουργήματα. Τα αστικά του δράματα, οι αγροτικές τραγωδίες του Ευριπίδη, ο «Ζορμπάς ο Έλληνας», η «Στέλλα», όλα γνώρισαν τεράστια επιτυχία και αφήσαν το στίγμα τους στην ιστορία της 7ης τέχνης. Είναι ο μόνος που έχει γυρίσει τουλάχιστον πέντε αριστουργήματα βασισμένα στην ελληνική κουλτούρα, ελληνόφωνα, αγγλόφωνα και έχει κερδίζει πολυάριθμα βραβεία και τρία βραβεία όσκαρ. Ταγμένος κυριολεκτικά στην τέχνη που υπηρετεί, το 2003 ιδρύει το κοινωφελές «Ίδρυμα Μιχάλης Κακογιάννης» κάνοντας πραγματικότητα το όραμά του για ένα ξεχωριστό πολιτιστικό φορέα που θα διαθέσει εαυτόν στη μελέτη, την υποστήριξη και τη διάδοση των παραστατικών τεχνών, ειδικότερα του θεάτρου και του κινηματογράφου -τις τέχνες τις οποίες αγάπησε και υπηρέτησε στην Ελλάδα και το εξωτερικό, για περισσότερο από 50 χρόνια.
Δημήτρης
Καραγιάννης
Μιλώντας για πολιτισμό στην Κύπρο δεν μπορούμε να μην κάνουμε αναφορά στον Θεατρικό Οργανισμό Κύπρου και τον Πρόεδρο του Διοικητικού Συμβουλίου του, άνθρωπο αφοσιωμένο στην τέχνη και τα γράμματα. Γεννημένος στην Αθήνα, κατοικεί μόνιμα στην Κύπρο από το 1982 και έχει διατελέσει, επίσης, μέλος του Πολιτιστικού Συμβουλίου του Υπουργείου Παιδείας και Πολιτισμού (1993), της Συμβουλευτικής Επιτροπής του Τμήματος Αρχαιοτήτων (2002 - 2008), ενώ είναι μέλος της Κυπριακής Επιτροπής για την επιστροφή των γλυπτών του Παρθενώνα. Έχει εκδώσει τέσσερις ποιητικές συλλογές και υπάρχουν δημοσιεύσεις των ποιημάτων του στον κυπριακό, ελληνικό και γαλλικό Τύπο, σε περιοδικά Τέχνης και Ποιητικές Ανθολογίες. Παράλληλα με την ποίηση, έχει στο ενεργητικό του μιαν ατομική έκθεση ζωγραφικής και ασχολείται, επίσης, με την τέχνη αφίσας και τη γελοιογραφία. Έχει μάλιστα βραβευθεί από την Κυπριακή Βουλή των Αντιπροσώπων και την Παγκόσμια Επιτροπή Γελοιογραφιών. Σήμερα βρίσκεται στη θέση του προέδρου της Επιτροπής Μελέτης για τη δημιουργία της Ενιαίας Αρχής Πολιτισμού και είναι επίσης μέλος της Εθνικής Επιτροπής για την εκδήλωση προς τιμήν των 50 χρόνων από την ίδρυση της Κυπριακής Δημοκρατίας.
Μιλώντας για πολιτισμό στην Κύπρο δεν μπορούμε να μην κάνουμε αναφορά στον Θεατρικό Οργανισμό Κύπρου και τον Πρόεδρο του Διοικητικού Συμβουλίου του, άνθρωπο αφοσιωμένο στην τέχνη και τα γράμματα. Γεννημένος στην Αθήνα, κατοικεί μόνιμα στην Κύπρο από το 1982 και έχει διατελέσει, επίσης, μέλος του Πολιτιστικού Συμβουλίου του Υπουργείου Παιδείας και Πολιτισμού (1993), της Συμβουλευτικής Επιτροπής του Τμήματος Αρχαιοτήτων (2002 - 2008), ενώ είναι μέλος της Κυπριακής Επιτροπής για την επιστροφή των γλυπτών του Παρθενώνα. Έχει εκδώσει τέσσερις ποιητικές συλλογές και υπάρχουν δημοσιεύσεις των ποιημάτων του στον κυπριακό, ελληνικό και γαλλικό Τύπο, σε περιοδικά Τέχνης και Ποιητικές Ανθολογίες. Παράλληλα με την ποίηση, έχει στο ενεργητικό του μιαν ατομική έκθεση ζωγραφικής και ασχολείται, επίσης, με την τέχνη αφίσας και τη γελοιογραφία. Έχει μάλιστα βραβευθεί από την Κυπριακή Βουλή των Αντιπροσώπων και την Παγκόσμια Επιτροπή Γελοιογραφιών. Σήμερα βρίσκεται στη θέση του προέδρου της Επιτροπής Μελέτης για τη δημιουργία της Ενιαίας Αρχής Πολιτισμού και είναι επίσης μέλος της Εθνικής Επιτροπής για την εκδήλωση προς τιμήν των 50 χρόνων από την ίδρυση της Κυπριακής Δημοκρατίας.
Κύπρος Νικολαΐδης
Ο πατέρας της εμβρυικής ιατρικής, παγκοσμίως. Είναι ο άνθρωπος που με τη μακροχρόνια έρευνά του έχει διασφαλίσει τη γέννηση υγιών παιδιών.
Ο 50χρονος καθηγητής εμβρυϊκής ιατρικής στο King's College του Λονδίνου έθεσε κατά τη διάρκεια της τελευταίας εικοσιπενταετίας τις βάσεις αυτού του συνεχώς αναπτυσσόμενου επιστημονικού πεδίου. Ιδιαίτερα ευαισθητοποιημένος στο πρόβλημα της περιγεννητικής θνησιμότητας και με απόλυτη γνώση του ότι δεν αρκεί να κάθεσαι σε ένα σούπερ εξειδικευμένο κέντρο ερευνών στο Λονδίνο και να κάνεις διάφορες ανακαλύψεις, συνέστησε το 1996 το Ίδρυμα Εμβρυϊκής Ιατρικής (Fetal Medicine Foundation), με σκοπό πρώτο, να χρηματοδοτεί και να προωθεί την έρευνα και δεύτερο, να μπορέσει να βοηθήσει, ώστε τα ευρήματα από την έρευνα να εφαρμοστούν πρακτικά σε διάφορα μέρη του κόσμου. Το ίδρυμα δίνει σε υποτροφίες ένα εκατομμύριο λίρες το χρόνο σε γιατρούς από διάφορες υποβαθμισμένες χώρες και οργανώνει διεθνή συνέδρια και επιστημονικές έρευνες με θέμα το έμβρυο, σε όλο τον κόσμο. Ο ίδιος, δίνει πάντα το «παρών» του όπου και όταν του ζητηθεί, πρόθυμος να μοιραστεί την πολύτιμη εμπειρία του.
Κυριάκος Νικολάου
Ο δρ. Νικολάου κατάφερε πρώτος πριν από 15 χρόνια, μαζί με την ερευνητική του ομάδα, να συνθέσει την αντικαρκινική ουσία «Τaxol», φέρνοντας επανάσταση στη θεραπεία του καρκίνου. Με την ανακάλυψή του αυτή «έθεσε» υποψηφιότητα για το Νόμπελ Ιατρικής 2009. Γεννημένος στον Καραβά, σπούδασε χημεία στο Πανεπιστήμιο του Λονδίνου με αριστείο, μετακόμισε το 1972 στις Ηνωμένες Πολιτείες, όπου έκανε μεταδιδακτορικές συνεργασίες με τα Πανεπιστήμια Columbia και Ηarvard και στη συνέχεια έγινε μέλος του διδακτικού προσωπικού του Πανεπιστημίου της Πενσυλβάνιας. Ακολούθησε μια επιτυχή ακαδημαϊκή καριέρα στα σπουδαιότερα πανεπιστήμια της Αμερικής, ενώ σήμερα είναι πρόεδρος του τμήματος Χημείας ενός απ’ αυτά. Για την επιστημονική του δουλειά έχει λάβει πολυάριθμα διεθνή βραβεία και τιμητικές διακρίσεις. Τα εγκυρότερα διεθνή επιστημονικά περιοδικά τον κατατάσσουν ανάμεσα στους 10 κορυφαίους χημικούς παγκοσμίως. Η πολυσχιδής ερευνητική του πορεία αριθμεί 600 επιστημονικές δημοσιεύσεις, 57 διπλώματα ευρεσιτεχνίας και 4 βιβλία. Το τελευταίο του βιβλίο «Τα μόρια που άλλαξαν τον κόσμο», γνωρίζει παγκόσμια επιτυχία.
Ο δρ. Νικολάου κατάφερε πρώτος πριν από 15 χρόνια, μαζί με την ερευνητική του ομάδα, να συνθέσει την αντικαρκινική ουσία «Τaxol», φέρνοντας επανάσταση στη θεραπεία του καρκίνου. Με την ανακάλυψή του αυτή «έθεσε» υποψηφιότητα για το Νόμπελ Ιατρικής 2009. Γεννημένος στον Καραβά, σπούδασε χημεία στο Πανεπιστήμιο του Λονδίνου με αριστείο, μετακόμισε το 1972 στις Ηνωμένες Πολιτείες, όπου έκανε μεταδιδακτορικές συνεργασίες με τα Πανεπιστήμια Columbia και Ηarvard και στη συνέχεια έγινε μέλος του διδακτικού προσωπικού του Πανεπιστημίου της Πενσυλβάνιας. Ακολούθησε μια επιτυχή ακαδημαϊκή καριέρα στα σπουδαιότερα πανεπιστήμια της Αμερικής, ενώ σήμερα είναι πρόεδρος του τμήματος Χημείας ενός απ’ αυτά. Για την επιστημονική του δουλειά έχει λάβει πολυάριθμα διεθνή βραβεία και τιμητικές διακρίσεις. Τα εγκυρότερα διεθνή επιστημονικά περιοδικά τον κατατάσσουν ανάμεσα στους 10 κορυφαίους χημικούς παγκοσμίως. Η πολυσχιδής ερευνητική του πορεία αριθμεί 600 επιστημονικές δημοσιεύσεις, 57 διπλώματα ευρεσιτεχνίας και 4 βιβλία. Το τελευταίο του βιβλίο «Τα μόρια που άλλαξαν τον κόσμο», γνωρίζει παγκόσμια επιτυχία.
Νικόλας Παπαδόπουλος
Ως γόνος μίας από τις δύο ισχυρές οικογένειες του ΔΗΚΟ έχει αναλάβει ευλαβικά την εκπροσώπηση της εσωκομματικής αντιπολίτευσης, συγκεντρώνοντας γύρω του φανατικούς «Παπαδοπουλικούς» και παραδοσιακούς ΔΗΚΟ-ϊκούς, που δεν βλέπουν με καλό μάτι τη συνεργασία ΑΚΕΛ-ΔΗΚΟ. Η αλήθεια είναι ότι τη δεδομένη στιγμή ο Νικόλας Παπαδόπουλος φαντάζει ως το μεγαλύτερο αντίπαλο δέος για τον Μάριο Κάρογιαν, αφού ενδεχόμενες απώλειες στις επερχόμενες εκλογές του Απριλίου θα δώσουν ακόμη μεγαλύτερο «πάτημα» σε όλους όσοι διαφωνούν με την παραμονή στη συγκυβέρνηση. Το εντυπωσιακό στην περίπτωση του Νικόλα Παπαδόπουλου είναι ότι η πολιτική του σταδιοδρομία ξεκίνησε ουσιαστικά μόλις στα μέσα της δεκαετίας που διανύουμε και έχει καταφέρει να κλέψει την παράσταση ακόμη και από τα πιο προβεβλημένα στελέχη του κόμματός του.
Δέσποινα Παττίχη
Άνθρωπος χαμηλών τόνων, με φιλανθρωπική και πολιτιστική δράση, προσέφερε πάντα αφιλοκερδώς στο κοινωνικό σύνολο. Κόρη της Ελένης και του Κώστα Κατσελλή, από την Κερύνεια, ευαισθητοποιήθηκε πολύ νωρίς για ό,τι αφορά στην ανθρώπινη ανάγκη και εδώ και πέντε δεκαετίες αφιερώνει το χρόνο της στην ανακούφιση του ανθρώπινου πόνου. Από το 1960 προσφέρει τις υπηρεσίες της στο Σύνδεσμο Κυριών Λεμεσού, με πρώτο μέλημα την καθημερινή φροντίδα μικρών παιδιών εργαζομένων μητέρων. Μεγάλη ήταν η συμβολή της και στο Νηπιοκομικό Σταθμό Λεμεσού, στην Ένωση Οικογενειών Στρατού Κύπρου και στο Σύνδεσμο Σπαστικών και Αναπήρων Παιδιών του Κλάδου Λεμεσού. Προσωπικότητα πολυσχιδής, δεν περιορίστηκε μόνο στη φιλανθρωπική δράση. Μαζί με το σύζυγό της, Νίκο Παττίχη, συνέβαλαν ουσιαστικά στα πολιτιστικά δρώμενα. Τα «Ιδρύματα Νίκου και Δέσποινας Παττίχη» στη Λάρνακα και τη Λεμεσό είναι η απόδειξη αυτής της μακροχρόνιας προσφοράς. Το Παττίχειο Δημοτικό Θέατρο Λεμεσού αλλά και το Παττίχειο Δημοτικό Αμφιθέατρο στη Λάρνακα είναι έργα ζωής. Στη συνέχεια, με εισφορά από το Ίδρυμα, δημιουργήθηκε το Παττίχειο Αρχείο/Μουσείο και Κέντρο Μελετών του Δήμου Λεμεσού. Στη Λάρνακα το Ίδρυμα επιχορήγησε τη δημιουργία του Παττίχειου Ιστορικού Αρχείου του Δήμου Λάρνακας.
Φωτεινή Παπαδοπούλου
Αξιοπρέπεια και αρχοντιά είναι οι λέξεις που χαρακτηρίζουν την πρώην Πρώτη Κυρία της Κύπρου, η οποία παρ’ όλη την πολυτάραχη ζωή της δίπλα σε σημαίνουσες πολιτικές φυσιογνωμίες του τόπου και μητέρα 4 παιδιών, κατορθώνει να παραμένει αφοσιωμένη στο μακροχρόνιο φιλανθρωπικό της έργο, που άρχισε από το 1973, όταν έγινε μέλος του τμήματος Νέων του Κυπριακού Ερυθρού Σταυρού. Από τον Ιανουάριο του 2004 είναι πρόεδρος του Κυπριακού Ερυθρού Σταυρού, συμμετέχοντας με αυτήν την ιδιότητα σε πολλές ομάδες αποστολής ανθρωπιστικής βοήθειας. Όμως, η δράση της δεν περιορίζεται μόνο εδώ. Είναι Πρόεδρος της διαχειριστικής επιτροπής του ιδρύματος ραδιομαραθώνιος, μέλος σε φιλανθρωπικά ιδρύματα και μη κερδοσκοπικές οργανώσεις που έχουν ως στόχο την καταπολέμηση των ναρκωτικών, του AIDS, της λευχαιμίας. Παράλληλα, είναι μέλος του διοικητικού συμβουλίου του ιδρύματος «Αναστάσιος Γ. Λεβέντης» και αντιπρόεδρος του Συνδέσμου Φίλων του Λεβέντειου Δημοτικού Μουσείου Λευκωσίας. Φέτος έχει ιδρύσει το «Κέντρο Μελετών Τάσσου Παπαδόπουλου», εις μνήμη του συζύγου της και αείμνηστου Προέδρου της Κυπριακής Δημοκρατίας, το οποίο στοχεύει στην επιστημονική ιστορική έρευνα και μελέτη της περιόδου μετά το 1950 στην Κύπρο και ταυτόχρονα, στην ανάδειξη και προβολή του έργου και της προσφοράς του Τάσσου Παπαδόπουλου στην Κύπρο και τον Ελληνισμό γενικότερα.
Αξιοπρέπεια και αρχοντιά είναι οι λέξεις που χαρακτηρίζουν την πρώην Πρώτη Κυρία της Κύπρου, η οποία παρ’ όλη την πολυτάραχη ζωή της δίπλα σε σημαίνουσες πολιτικές φυσιογνωμίες του τόπου και μητέρα 4 παιδιών, κατορθώνει να παραμένει αφοσιωμένη στο μακροχρόνιο φιλανθρωπικό της έργο, που άρχισε από το 1973, όταν έγινε μέλος του τμήματος Νέων του Κυπριακού Ερυθρού Σταυρού. Από τον Ιανουάριο του 2004 είναι πρόεδρος του Κυπριακού Ερυθρού Σταυρού, συμμετέχοντας με αυτήν την ιδιότητα σε πολλές ομάδες αποστολής ανθρωπιστικής βοήθειας. Όμως, η δράση της δεν περιορίζεται μόνο εδώ. Είναι Πρόεδρος της διαχειριστικής επιτροπής του ιδρύματος ραδιομαραθώνιος, μέλος σε φιλανθρωπικά ιδρύματα και μη κερδοσκοπικές οργανώσεις που έχουν ως στόχο την καταπολέμηση των ναρκωτικών, του AIDS, της λευχαιμίας. Παράλληλα, είναι μέλος του διοικητικού συμβουλίου του ιδρύματος «Αναστάσιος Γ. Λεβέντης» και αντιπρόεδρος του Συνδέσμου Φίλων του Λεβέντειου Δημοτικού Μουσείου Λευκωσίας. Φέτος έχει ιδρύσει το «Κέντρο Μελετών Τάσσου Παπαδόπουλου», εις μνήμη του συζύγου της και αείμνηστου Προέδρου της Κυπριακής Δημοκρατίας, το οποίο στοχεύει στην επιστημονική ιστορική έρευνα και μελέτη της περιόδου μετά το 1950 στην Κύπρο και ταυτόχρονα, στην ανάδειξη και προβολή του έργου και της προσφοράς του Τάσσου Παπαδόπουλου στην Κύπρο και τον Ελληνισμό γενικότερα.
0 σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου