Νέα χρήση του κινητού

Της Jenna WorthamThe New York Times
Η Λίζα Κόλμπουρν χρησιμοποιεί το κινητό της συνέχεια. Σημειώνει σε αυτό τη λίστα για τα ψώνια στο σούπερ μάρκετ, ηχογραφεί υπενθυμίσεις, ακούει μουσική στο γυμναστήριο, καταγράφει τις θερμίδες που λαμβάνει και αναρτά συχνά μηνύματα στο Twitter και στο Facebook.
Τι λείπει από όλα τα παραπάνω; Τα τηλεφωνήματα. «Πραγματοποιώ φωνητικές κλήσεις με το κινητό μου μόλις μία φορά την εβδομάδα», μας λέει η 40χρονη σύμβουλος μάρκετινγκ, η οποία έχει στην κατοχή της ένα iPhone.

Για τους περισσότερους Αμερικανούς, το κινητό έχει γίνει αναπόσπαστο εργαλείο της καθημερινότητάς τους. Το χρησιμοποιούν για να επικοινωνούν με τους φίλους, τους συνεργάτες, την οικογένειά τους και τον εξωτερικό κόσμο γενικότερα.
Όπως παρατηρείται όμως τον τελευταίο καιρό, η επικοινωνία δεν σημαίνει απαραίτητα προφορική συνομιλία. Είναι χαρακτηριστικό ότι ενώ το 90% των αμερικανικών νοικοκυριών διαθέτει πλέον κινητό τηλέφωνο, τα λεπτά ομιλίας που χρησιμοποιούνται παραμένουν σταθερά. Αυτό τουλάχιστον προκύπτει από τα στοιχεία που δίνουν στη δημοσιότητα οι τηλεπικοινωνιακές βιομηχανίες και μάλιστα τη στιγμή που όλο και περισσότεροι πολίτες αποσυνδέουν τις σταθερές τους γραμμές, αντικαθιστώντας τις με κινητά.
Αντί να μιλούν στο κινητό, οι άνθρωποι πια χρησιμοποιούν όλα τα επιπλέον χαρακτηριστικά που διαθέτουν τα iPhone, τα Blackberry και τα άλλα έξυπνα τηλέφωνα - ακούν μουσική, περιηγούνται στο Διαδίκτυο, παρακολουθούν τηλεόραση, παίζουν παιχνίδια και στέλνουν e-mail και μηνύματα κειμένου.
Ο μέσος αριθμός μηνυμάτων ανά συνδρομητή αυξήθηκε πέρυσι κατά 50% στις ΗΠΑ. Για πρώτη φορά στην ιστορία, ο όγκος δεδομένων μουσικής, κειμένου και βίντεο που διακινείται μέσω των δικτύων κινητής τηλεφωνίας ξεπέρασε τον όγκο δεδομένων φωνής. «Όταν ανακαλύφθηκαν τα κινητά, η μοναδική τους χρήση ήταν η προφορική επικοινωνία», μας λέει ο Νταν Χέσε, διευθύνων σύμβουλος της Sprint Nextel. «Πλέον, οι συνομιλίες αποτελούν λιγότερη από τη μισή κίνηση που έχουμε στα δίκτυά μας».
Όπως είναι βέβαια φυσικό, οι κλήσεις συνομιλίας δεν εξαφανίζονται πλήρως. Απλώς μειώνεται ο αριθμός τους. Οι κατασκευαστικές βιομηχανίες έχουν παρατηρήσει τη μεταστροφή. Τα αριθμητικά πληκτρολόγια, τα οποία βολεύουν κυρίως για την πραγματοποίηση κλήσεων, δεν είναι πια στη μόδα. Έχουν αντικατασταθεί από οθόνες αφής και πλήρη πληκτρολόγια τύπου «qwerty». Μάλιστα, στα τηλέφωνα τελευταίας γενιάς, η πραγματοποίηση φωνητικής κλήσης δεν βρίσκεται καν στο βασικό μενού και οι χρήστες τους πρέπει να πατήσουν διάφορα κουμπιά για να έχουν πρόσβαση στη συγκεκριμένη επιλογή.
Ταυτόχρονα, ο σχεδιασμός των συσκευών δεν είναι πια προορισμένος για την τοποθέτησή τους στο μάγουλο και στο αυτί. Σύντομα, προβλέπεται ότι οι συνδρομητές δεν θα χρεώνονται με τα λεπτά ομιλίας που χρησιμοποιούν, αλλά με τα δεδομένα που στέλνουν.
Ενδεικτικό, άλλωστε, είναι ότι η διάρκεια του μέσου τηλεφωνήματος στις ΗΠΑ μειώθηκε από 2,27 λεπτά το 2008 σε 1,81 λεπτά το 2009. Όλο και περισσότεροι υποστηρίζουν ότι η φωνητική κλήση είναι ενοχλητική, καθώς η αποστολή μηνύματος δίνει την άνεση στον παραλήπτη να απαντήσει όποτε εκείνος θεωρεί ότι τον βολεύει.


Κωδικός άρθρου: 948930
ΠΟΛΙΤΗΣ - 30/05/2010, Σελίδα: 35

Αναζήτηση αυτού του ιστολογίου