Τι υπέγραψε ο Μακάριος; της Ειρήνης Χαραλαμπίδου



makarios1Τις τελευταίες μέρες αναπτύσσεται μια συζήτηση αναφορικά με το συμφωνημένο πλαίσιο λύσης του Κυπριακού και κατά πόσον ο Μακάριος αποδέχτηκε ή όχι λύση  Διζωνικής Ομοσπονδίας.

Καταρχάς θα πρέπει να ξεκαθαρίσουμε ότι ο  όρος  τέθηκε αυτούσιος από τη δική μας πλευρά στις 31/8/1977. Ο τότε Υπουργός των Εξωτερικών Γιαννάκης Χριστοφίδης σε ομιλία που είχε κάνει στα Ηνωμένα Έθνη , στη Νέα Υόρκη ανέφερε «οτι θα παρουσιάσουμε χάρτη στη Βιέννη στη βάση Διζωνικής λύσης για το εδαφικό»
Το 1980 στην εναρκτήρια δήλωση του Γ.Γ του ΟΗΕ Κουρτ Βαλντχάιμ, η οποία είχε συμφωνηθεί από τις δυο πλευρές (Κυπριανού και Ντενκτάς), αναφερόταν ξεκάθαρα ότι : “και οι δυο πλευρές έχουν επαναβεβαιώσει την υποστήριξη τους για ομοσπονδιακή λύση όσον αφορα στησυνταγματική πτυχή και Διζωνική λύση όσον αφοράστην εδαφική πτυχή του Κυπριακού Προβλήματος”.
35 χρόνια μετά το θάνατο του Μακαρίου συνεχίζεται η ίδια συζητηση. Τι υπέγραψε ο Μακάριος; Κάποιοι ανακάλυψαν τη δήθεν ουσιαστική διαφορά μεταξυ Διπεριφερειακής και Διζωνικής Ομοσπονδίας.
Ο Μακάριος όντως υπέγραψε Διπεριφερειακή Ομοσπονδία η οποία  είναι συνώνυμη της Διζωνικής  και εξηγώ:
Ο  γνωστός δημοσιογράφος Άνθος  Λυκαύγης αναφερόμενος σε συνομιλία που είχε ο ίδιος με τον Μακάριο για το συγκεκριμένο θέμα αναφέρει ότι  ο Μακάριος γνώριζε πολύ καλά τι είχε υπογράψει απέφυγε όμως τον όρο Διζωνική για παρηγοριά όπως χαρακτηριστικά είπε αφού η συμφωνία που υπεγράφη  αναφερόταν σε δυο γεωγραφικές περιοχές. Ο Άνθος Λυκαύγης ο οποίος αρθρογραφούσε τότε στον «Φιλελεύθερο»  συνάντησε τον Μακάριο και έθεσε το θέμα της Διζωνικής παρουσία του Μητροπολίτη Χρυσοστόμου και μετ’ έπειτα Αρχιεπισκόπου Κύπρου. Ο Χρυσόστομος αντέδρασε έντονα στο άκουσμα της Διζωνικης ενώ ο Μακάριος στραφηκε στον Χρυσόστομο λέγοντας «Ο νεαρός ( Λυκαύγης) έχει δίκαιο».
Σημαντικές αναφορές γίνονται επίσης στα πρακτικά του Εθνικού Συμβουλίου του 1977. Κείμενα υψίστης πολιτικής σημασίας. Ο Μακάριος τότε είχε πει «Ναι, να πάμε σε δυο περιφέρειες διότι δεν θα γυρίσουν Ελληνοκύπριοι κάτω από τουρκοκυπριακή διοίκηση και αυτό διευκολύνει τη διπεριφερειακη, αλλά θα το αφήσουμε και στην επιλογή των ανθρώπων, αν θέλουν κάποιοι να γυρίσουν ή να πάρουν αποζημίωση».
Αναφορικά με το θέμα των «Αρχών»  της ελεύθερης  διακίνησης, εγκατάστασης, ιδιοκτησίας κλπ λέει ο Μακάριος: «Πρέπει να καταλάβετε ότι και οι Αρχές είναι υπό συζήτηση». Δεν μπορεί να αποδέχεται η άλλη πλευρά την «Αρχή» και να ζητά διάλογο για κάποια σημεία και 'συ να λες «Δεν Συζητώ», γιατί δεν γίνεσαι πειστικός.
Είναι αναφαίρετο δικαίωμα οποιουδήποτε να εκφράζει μια διαφορετική άποψη και να επιχειρηματολογεί για να πείσει την κοινή γνώμη. Αυτό όμως που θεωρώ πολιτικά ανέντιμο είναι η στρέβλωση, η παραποίηση της πολιτικής ιστορίας του τόπου, με τον τρόπο που συμβαίνει τις τελευταίες μέρες απο πολιτικές δυνάμεις οι οποίες συνειδητά επενδύουν στην άγνοια των πολιτών. 

Αναζήτηση αυτού του ιστολογίου