Ελλιπής η συντήρηση των αεροπλάνων

Την ύπαρξη ελλείψεων στη συντήρηση των αεροσκαφών της «Ήλιος» υπέδειξε ο Λάζαρος Τεμετζιάν, στη χθεσινή ακροαματική διαδικασία στο Κακουργιοδικείο Λευκωσίας για την αεροπορική τραγωδία της «Ήλιος», την 14η Αυγούστου 2005, στο Γραμματικό. Απαντώντας σε ερωτήσεις της κατηγορούσας Αρχής, ο κ. Τεμετζιάν, που εργαζόταν ως εκπαιδευτής πληρωμάτων καμπίνας στην εταιρεία από τα τέλη του 1999 έως τον Απρίλιο του 2006, αναφέρθηκε επίσης στην προσωπικότητα του ...
Κυβερνήτη του μοιραίου αεροσκάφους, Χανς Γιούργκεν Μέρτενς, χαρακτηρίζοντάς τον απόμακρο και αντικοινωνικό. «Μου έδωσε την εντύπωση ότι δεν τον ενδιέφεραν αυτά που δίδασκα. Απλώς ήθελε να ξεμπερδέψει γρήγορα με αυτό (την εκπαίδευση). Ήταν απόμακρος, αντικοινωνικός, πολύ κλειστός χαρακτήρας», ανέφερε ο κ. Τεμετζιάν, απαντώντας σε ερώτηση της δικηγόρου της Δημοκρατίας Έλενας Ζαχαριάδη.
Ερωτηθείς για το τι άκουσε την ημέρα της μοιραίας πτήσης, όταν μετέβη στο τμήμα επιχειρήσεων της εταιρείας, ο κ. Τεμετζιάν αναφέρθηκε σε συνομιλία που είχε ο λειτουργός επιχειρήσεων της «Ήλιος» Μάριος Φραγκίσκου με το μηχανικό της εταιρείας μέσω ασυρμάτου, κατά την οποία «θυμάμαι μιαν αναφορά στο σύστημα ψύξης του εξοπλισμού» του αεροσκάφους.
Το ημερολόγιο
Αντεξετάζοντας το μάρτυρα, ο συνήγορος των τεσσάρων εκ των πέντε κατηγορουμένων για την υπόθεση, Γιώργος Παπαϊωάννου, υπέβαλε στον κ. Τεμετζιάν ότι, ενώ δεν έχει προσόντα, ούτε μηχανικού ούτε πιλότου, στην κατάθεση που έδωσε στην Αστυνομία για το τραγικό ατύχημα, είχε δηλώσει ότι η συντήρηση των αεροσκαφών της εταιρείας είχε ελλείψεις. «Ενόσω εργαζόμουν στην εταιρεία είχα επαφή με όλους τους μηχανικούς και το προσωπικό εδάφους, που λαμβάνουν μέρος στη συντήρηση του αεροσκάφους, και η απάντηση δόθηκε στη βάση των επαφών αυτών, βάσει του ό,τι άκουσα και των εμπειριών που είχα», ανέφερε.
Υπέδειξε, ακόμη, ότι στο αεροσκάφος υπήρχε ημερολόγιο ελαττωμάτων καμπίνας, σημειώνοντας ότι, «παρά το γεγονός ότι γινόντουσαν πολλές καταγραφές σε αυτό, πολλά ευρήματα και ελαττώματα δεν ετύγχαναν επιδιόρθωσης ή απλά αγνοούνταν». Σ' ερώτηση αν η τοποθέτησή του αυτή έρχεται σε σύγκρουση με την αναφορά του στην κατάθεσή του στην Αστυνομία ότι δεν ήταν μηχανικός και δεν μπορούσε να γνωρίζει για τη μηχανική κατάσταση των αεροσκαφών της «Ήλιος», ο κ. Τεμετζιάν είπε ότι επιμένει στην άποψή του ως μέλος του πληρώματος καμπίνας, πως η συντήρηση παρουσίαζε ελλείψεις.
Τα ελαττώματα της καμπίνας
ΕΡΩΤΗΘΕΙΣ αν προεκτείνει τις ελλείψεις αυτές στο διάστημα πριν από το τραγικό ατύχημα, ο κ. Τεμετζιάν ανέφερε πως «όταν ο (Δημήτρης) Πανταζής ανέλαβε τη διοίκηση της εταιρείας, παρατηρήθηκαν αυτές οι παραλείψεις στη συντήρηση», ενώ απαντώντας σε άλλη ερώτηση, είπε πως οι ελλείψεις αυτές παρατηρήθηκαν σε χρόνο πριν από τη μοιραία πτώση του αεροσκάφους.
Στη συνέχεια, ο κ. Παπαϊωάνου παρουσίασε το ημερολόγιο βλαβών καμπίνας (cabin defect log) από την 1η Ιουλίου μέχρι τις 11 Αυγούστου και ζήτησε από τον κ. Τεμετζιάν να υποδείξει τα ευρήματα για την καμπίνα του αεροσκάφους, ενώ υπέβαλε στο μάρτυρα ότι ο ίδιος δεν είχε κάνει καμία καταχώρηση στο ημερολόγιο. Απαντώντας, ο κ. Τεμετζιάν είπε ότι δεν υπάρχει καμία δική του καταχώρηση διότι την περίοδο αυτή ήταν αποσπασμένος στην αεροπορική εταιρεία Λότους για να διενεργήσει εκπαιδεύσεις ασφαλείας. Κληθείς από τον κ. Παπαϊωάνου να υποδείξει τα ελαττώματα της καμπίνας, όπως καταγράφηκαν στο τεχνικό ημερολόγιο του αεροσκάφους, ο κ. Τεμετζιάν επανέλαβε ότι εμμένει σε ό,τι δήλωσε προηγουμένως ότι οι ελλείψεις στη συντήρηση συνεχίζονταν μέχρι πριν το ατύχημα. «Και νιώθω ότι (το tech log) δεν αντιπροσωπεύει την αλήθεια».
«Δεν πέφτει τόσο εύκολα ένα αεροσκάφος»
ΚΛΗΘΕΙΣ να πει κατά πόσον υπάρχει αντίφαση σε αναφορά του στην κατάθεσή του στην Αστυνομία, ότι αν και γενικά ένιωθε ότι υπήρχαν ελλείψεις, εντούτοις δεν ένιωθε ανασφάλεια να πετά με τα αεροσκάφη της εταιρείας, ο κ. Τεμετζιάν ανέφερε ότι ένα αεροπλάνο δεν πέφτει τόσο εύκολα και ότι ορισμένες ελλείψεις εδώ και εκεί δεν έχουν ως αποτέλεσμα την πτώση του αεροσκάφους, αλλά τα αεροσκάφη πέφτουν ως αποτέλεσμα ανθρώπινων λαθών. Εξάλλου, σε άλλο σημείο της αντεξέτασής του, ο κ. Τεμετζιάν είπε ότι υπήρχε ένα αίσθημα πίεσης μεταξύ των πληρωμάτων της εταιρείας. Ερωτηθείς σχετικά, αναφέρθηκε στην κατάθεσή του στην Αστυνομία ότι «ήταν συνήθης πρακτική» να ακούει μέλη του πληρώματος διακυβέρνησης στον ασύρματο να λένε «ναι, κύριε Πανταζή» και να συνεχίζουν μια πτήση, παραβιάζοντας τους περιορισμούς των ωρών πτήσης.
Ωστόσο, παρά την επιμονή του κ. Παπαϊωάννου, ο μάρτυρας είπε ότι δεν θυμάται με ποιον έγιναν τέτοιες συνομιλίες που, όπως είπε, ήταν ίσως και «περισσότερες από 100».
Για το βαθμό που πήρε ο Μέρτενς σε εξέταση ασφάλειας στην οποία υπεβλήθη από τον ίδιο, ο κ. Τεμετζιάν είπε πως ο Γερμανός πιλότος είχε πάρει 100%, διευκρινίζοντας ότι η εκπαίδευση στην περίπτωση των πιλότων και των συγκυβερνητών γίνεται με το εγχειρίδιο. Επίσης, σε ερώτηση για τις παρατηρήσεις της Λευκής Κατσούρα, που διενεργούσε τις εκπαιδεύσεις CRM, ότι ο Γερμανός πιλότος ήταν σοβαρός και συμμετείχε στην εκπαίδευση, ο κ. Τεμετζιάν χαρακτήρισε την κ. Κατσούρα ως «αφοσιωμένη και καλή επαγγελματία», σημειώνοντας πως ο ίδιος εμμένει στην άποψή του για τον κυβερνήτη Μέρτενς. Η ακροαματική διαδικασία θα συνεχιστεί μεθαύριο Παρασκευή με την παρουσίαση του Ξάνθου Γερολέμου, πιλότου των Κυπριακών Αερογραμμών, που συμμετείχε στην επιτροπή πρόσληψης πιλότων στην εταιρεία.

Αναζήτηση αυτού του ιστολογίου